Προς αποφυγήν των αυξήσεων

Της Αλεξανδρας Kασσιμη Σε προεκλογικά τεχνάσματα καταφεύγει το υπουργείο Υποδομών, το οποίο διαμηνύει ότι καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια επαναδιαπραγμάτευσης της μνημονιακής υποχρέωσης, που ορίζει αυξήσεις 25% στα κόμιστρα των αστικών συγκοινωνιών και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σύμφωνα με το τελευταίο Μνημόνιο που υπογράφηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, οι τιμές των εισιτηρίων όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς θα πρέπει να αυξηθούν κατά το πρώτο 3μηνο του 2013 κατά τουλάχιστον 25%. Παράλληλα θα πρέπει τα επιχειρησιακά σχέδια των εταιρειών ΟΑΣΑ, ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τροποποιηθούν αναλόγως, περιλαμβάνοντας τις νέες αυξήσεις που αποσκοπούν στον εκμηδενισμό των ελλειμμάτων των εταιρειών. Το αργότερο τον επόμενο Μάρτιο θα πρέπει ο ΟΑΣΑ να διαμορφώσει την τιμή του εισιτηρίων του 1,40 ευρώ (για όλα τα μέσα) στο 1,75 ευρώ τουλάχιστον και το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ στο 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα. Αντίστοιχες αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν και στα μειωμένα εισιτήρια που θα διαμορφωθούν στο 0,90 ευρώ και 0,75 ευρώ αντίστοιχα.Ωστόσο, κύκλοι του υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν ότι εάν οι εταιρείες του ΟΑΣΑ επιδείξουν στο τέλος του έτους ισοσκελισμένα οικονομικά αποτελέσματα, τότε υπάρχει δυνατότητα επαναδιαπραγμάτευσης του συγκεκριμένου όρου του Μνημονίου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα οικονομικά μεγέθη βελτιώνονται σε σχέση με το 2011 λόγω των περικοπών στις αποδοχές των εργαζομένων και του περιορισμένου συγκοινωνιακού έργου που παρέχουν κυρίως τα λεωφορεία της ΟΣΥ. Συγκεκριμένα για το σύνολο του ΟΑΣΑ εκτιμάται ότι το λειτουργικό έλλειμμα από 30 εκατ. ευρώ το πρώτο 3μηνο του 2011 περιορίστηκε στα 8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Στελέχη των εταιρειών εκτιμούν ότι τα ελλείμματα που υπολογίζεται ότι θα εμφανίσει η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) θα υπερκαλυφθούν από το πλεόνασμα της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), οδηγώντας σε ισοσκελισμένα οικονομικά αποτελέσματα. Η διοίκηση της ΟΣΥ έχει ήδη καταθέσει τον προϋπολογισμό του 2012 στη γενική γραμματεία ΔΕΚΟ του υπ. Οικονομικών, καθώς επίσης και προβολή αποτελεσμάτων μέχρι το 2015, η οποία δεν περιλαμβάνει τις αυξήσεις στα εισιτήρια κατά 25%. Αντιστοίχως και η ΣΤΑΣΥ έχει αποστείλει, όπως υποχρεούται σε μηνιαία βάση, τα οικονομικά της στοιχεία. Οσον αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιχειρείται από το υπ. Υποδομών να μην επιβληθεί η αύξηση του 25% μέσα στο 2013, αλλά διαδοχικά και σε βάθος χρόνου που θα φτάσει και το 2014. Ωστόσο, το κόμιστρο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι πλέον απελευθερωμένο και ορίζεται από την εκάστοτε διοίκηση της εταιρείας, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες δεν επιθυμεί νέες αυξήσεις εις βάρος της αναπτυξιακής τροχιάς της εταιρείας. Εκτιμάται ότι πιθανή αύξηση της τιμής του κομίστρου θα περιορίσει τη ζήτηση τόσο στις αστικές συγκοινωνίες όσο και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη στιγμή μάλιστα που η ενίσχυση της επιβατικής κίνησης αποτελεί το μεγάλο στοίχημα.